Huilend en kruipend die finish over?

Een marathon lopen is toch maar 20% fysiek en 80% mentaal, of was het andersom? En wat als je niet aan die 20% training komt en sinds vorige week eigenlijk geblesseerd bent? Nou wat dan? En wat als die 42,195 kilometers over 3 weken op het programma staan en je eigenlijk niet de juiste hardloopschoenen hebt, wel of niet lopen? Starten en finishen op 13 april op de Coolsingel in Rotterdam lijkt de enige optie. Al moet ik huilend en kruipend die finish over. Maar is dit eigenlijk wel verstandig?

Schermafbeelding 2014-03-26 om 08.38.32Blessureleed
Afgelopen zondag ging al vroeg de wekker. Het was duurlooptijd. 30K en het liefst nog een paar kilometer meer. Na 5 kilometer te hebben gelopen keerde ik om en liep ik zachtjes en huilend naar huis. Waar komt die intense pijn aan de voorzijde van mijn scheenbeen ineens vandaan? Volgens Google; Shin splints, niet één bepaalde blessure, maar een verzamelnaam voor allerlei scheenbeenklachten. Een meer wetenschappelijke benaming is ‘mediaal tibiaal stress-syndroom.’ Scheenbeenklachten zijn een van de meest voorkomende overbelastingsblessures bij hardlopers. Meestal is het een samenspel van factoren die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van de pijn. Bijvoorbeeld:

-In een te korte tijd te veel, te vaak en te snel gelopen.
-Eenzijdige trainingsvormen, met name heuveltraining
-Lopen op een harde ondergrond in combinatie met slecht schokabsorberend en ondersteunend schoeisel.
-Verkorte kuitspieren

Fijn om te weten, maar heb ik heb net nieuwe schoenen, niet teveel getraind en al helemaal niet TE hard gelopen. Dus waar komt die pijn vandaan en hoe kom ik er vanaf? Wacht, zei ik daar nieuwe schoenen? Ja! Schoenen die ik net heb aangeschaft om de schokken op te vangen, schoenen die mij zouden helpen om die marathon te voltooien. Het was de tweede keer dat ik op deze schoenen liep en bij de eerste keer lopen voelde ik ook al wat lichte steken in mijn scheenbeen. Ik dacht dat dit kwam omdat ze nieuw waren. Ik zeg je eerlijk, ik ben lichtelijk in paniek. Wat ga ik nu doen? Treuren mag, maar niet te lang, want dat helpt me niet. Lopen op mijn oude schoenen, doorzetten met mijn nieuwe schoenen, rust nemen, marathon wel/niet lopen? Ik ga er nog een nachtje over slapen. Tot die tijd behandel ik de pijnlijke plek een paar keer dag met ijs, doe ik wat rek-oefeningen voor de kuitspieren en duik ik het zwembad in om mijn conditie enigszins op pijl te houden.
39a4978d3b8389e55b8d5cf096e1bc09
Hoe staat het met jullie voorbereidingen voor 13 april?

Liefs,♥
Daphna

Topshop X Adidas

Deze galerij bevat 8 foto's.

Vanaf 20 maart ligt er een héél fijne collectie in de winkels. Adidas Originals en de Britse winkelketen Topshop lanceren namelijk een sportcollectie. De 20-delige collectie bestaat onder andere uit sneakers en truien geïnspireerd op de modestad Londen, joggingbroeken met … Lees verder

Marathon 2014?

Even was ik uit de ‘running’ maar I’m back!
69bad3209116952b4170cc1077c2df60

Hardlopen; het is heerlijk, maar de laatste tijd liep had ik geen lol meer in het lopen.. Trainen voor de Rotterdamse marathon zag ik niet meer zitten en ook mijn korte runs liet ik ook voor wat het was.

Na in 2013 twee Nederlandse marathons te hebben gelopen, was ik opzoek naar een nieuwe sportuitdaging. Ik had mezelf en de rest van wereld namelijk wel bewezen dat ik in staat ben om 42,195K te voet af te leggen. Nu kan ik er natuurlijk voor kiezen om een nieuw PR neer te zetten op 13 april. Deze marathon wel onder de 4 uur te lopen, maar met nog maar 29 dagen te gaan voor de start vraagt dat alleen maar om blessures. Nee, die marathon laat ik voor wat het is. Hoewel, ik ga hem wel lopen hoor! Absoluut, de sfeer, de mensen langs de kant van de straat en alle gezelligheid dat zou ik echt voor geen goud willen missen op mijn verjaardag, maar het is voorlopig wel mijn laatste marathon….denk ik. Oh en heb je toevallig nog een startbewijs over voor de New York marathon dan zeg ik natuurlijk geen nee.

Toch wil ik de komende tijd de focus gaan leggen op korte afstanden, mijn trainingen gaan variëren met korte, krachtige runs, mijn PR op de 5 en 10 K verbeteren en andere sporten gaan ontdekken die helpen om die 5 kilometer onder de 20 minuten te lopen. Afwisseling in sport houdt het leuk en de verschillende prikkels houden het lichaam sterk. Zo wil ik het maximale eruit gaan halen, maar wat ik vooral wil…is weer die kick krijgen als je een geweldige prestatie hebt geleverd en trots op jezelf kan zijn.

Wat  zijn jouw doelen op dit moment?

Liefs, ♥
Daphna