After the marathon

2247667028888cbd872c5f581e2c8294
Twee dagen heb ik met stijve benen rond gestrompeld en traplopen was nog nooit zo moeilijk. Het is duidelijk dat een marathon nogal wat van je lijf vraagt. Ze noemen het lopen van een marathon een aanslag op je lichaam, maar is dit niet wat overdreven? Die stijven benen verdwijnen namelijk na een paar dagen.

Wat gebeurt er eigenlijk met je lichaam tijdens het lopen van een marathon?
Het antwoord kan ik je niet precies geven, mijn medisch kennis op dit vlak gaat helaas niet zo ver. Het is wel duidelijk dat je veel van je spieren vraagt. Tijdens het hardlopen krijgen je benen bij elke stap een dreun van ongeveer drie keer je lichaamsgewicht te verduren. Dit heeft tot gevolg dat je bij de finish twee centimeter kleiner bent geworden! Tijdens het lopen ontstaan in je beenspieren microscopische scheurtjes, waardoor het belangrijk is dat je na de marathon je benen rust geeft voor het herstel hiervan. Niet alleen je beenspieren hebben het zwaar te voortduren tijdens een marathon, eigenlijk wordt er van alle spieren veel gevraagd. Daarom is een goede voorbereiding zo ontzettend belangrijk!

Ook al ben je nog zo goed getraind getraind, vaak treedt na de 25 kilometer vermoeidheid op. Je kan last krijgen van je voeten, knieën, heupen en andere klachten. Van te voren kun je ibuprofen nemen om dit tegen te gaan, maar let hierbij op dat je last van je maag kan krijgen. Gebruik van ontstekingsremmers kan zorgen voor misselijkheid en maag- en darmklachten.

Kramp voorkomen
Kramp kun je krijgen door een combinatie van vermoeidheid en uitdroging in de spier. Of ik de kramp in mijn voet had kunnen voorkomen tijdens de marathon, Ik weet het niet.  Een paar uur intensieve ademhaling lijdt tot een aanzienlijk vochtverlies. Toch had ik goed gedronken voor de start en tijdens de wedstrijd dronk ik braaf bij elke 5 kilometer een bekertje water en AA drank. Te weinig voorbereiding, een andere ondergrond en niet de juiste hardloopschoenen kunnen uiteindelijk ook nog een oorzaak van kramp zijn geweest. Mijn voorbereiding is niet optimaal geweest, de lange duurlopen zijn er bij in geschoten, toch voelde ik me lichamelijk een stuk sterker. De ondergrond is ook van belang voor de belasting van de spier. Eigenlijk is het logisch, als je veel op bospaden traint is de belasting van het asfalt voor de spieren anders en aangezien het Kralingse bos mijn favoriete plek is om trainen lag het hier misschien wel gewoon aan. Aan mijn hardloopschoenen heeft het denk ik niet gelegen. Ze zijn na 1500 kilometer misschien wel toe aan vervanging, ze hebben mij uiteindelijk wel naar de finish gebracht.

Food
De één doet aan een uitgekiend voedingspatroon voor, tijdens en na de marathon en de ander eet alleen de avond voor de wedstrijd een extra bord pasta. Ik hang er een beetje tussenin en eet wat ik lekker vind en eet dat bord extra pasta de dagen voor de wedstrijd. Tijdens de marathon heb ik veel stukjes banaan, mandarijn en een mars op. Na de marathon zijn we rechtstreeks naar de Burger King gereden en wist ik niet hoe snel ik de burger en frietjes naar binnen moest werken! Goddelijk gewoon! De dagen erna heb ik vooral goed gedronken en ook nog koolhydraatrijk voedsel gegeten.

After the marathon
Na een marathon is je weerstand tijdelijk aangetast door de stress van de lichamelijke inspanning. Je bent vatbaarder voor verkoudheid, griep en infecties aan je luchtwegen in de dagen en weken na je wedstrijd. De eerste dagen gaan hoogstwaarschijnlijk gepaard met stijfheid en spierpijn.  Dus op tijd naar bed gaan, goed eten en aan de vitaminepillen is geen overbodige luxe. Zolang je spierpijn hebt wordt het sterk afgeraden weer te beginnen met hardlopen. Het is nu een week geleden dat ik de marathon liep, ik heb mijn lichaam voldoende rust gegeven, de spierpijn is volledig verdwenen en morgen ga ik weer de eerste kilometers maken! De weg naar de 42 kilometer lijkt ontzettend lang, maar ik kan niet wachten om de volgende marathon weer te lopen. Oh ja, en die blaren en het verliezen van teennagels neem ik graag voor lief!

Liefs,♥
Daphna

2 thoughts on “After the marathon

  1. mooi stukje! ik heb respect voor je prestatie! volgens mij weet je wel voldoende wat goed voor je is en hoe je goed herstelt na je marathon. ik begrijp je crave naar burger king na die 42 kilometer maar ik moet wel even zeggen dat een vette maaltijd de slechtste herstelmaaltijd ever is! je lichaam heeft eiwitten en koolhydraten nodig na zo’n inspanning. wanneer je een vette hap neemt vertraag je de opname van eiwitten en koolhydraten, vet wordt namelijk als eerste verwerkt. dit is niet erg bevorderlijk voor herstel! ik zou je aanraden een volgende keer bij een duurloop of marathon eerst binnen twee uur een eiwitrijke en koolhydraatrijke maaltijd te nemen en dan een paar uur later pas toegeven aan de frietjes. 😉

    • Je hebt helemaal gelijk dat een vette hap niet de beste herstelmaaltijd is : ) Ik had nog wel een glas halfvolle chocomel gedronken en een mueslireep gegeten. Volgende keer zal ik proberen mezelf wat langer in te houden haha.

Geef een reactie

