Running: Drink genoeg water!

Afgelopen week verklaarde ik mensen die met dit bloedhete weer hardlopen nog voor gek. Gistermorgen hebben mensen mij voor gek verklaard.
De wekker had ik braaf om 06.15 gezet om vervolgens 10K te gaan hardlopen. Om 08.00 uur was ik nog steeds niet uit mijn bed en om 09.00 uur voelde ik mezelf wel zo intens slecht dat ik alsnog stoer mijn runningshoes aantrok om 10K te gaan hardlopen. Ik was de voordeur nog maar net uit en het zweet liep al langs mijn rug. WARM! Maar goed, eigen schuld, had ik maar eerder uit bed moeten komen. Ik koos voor een route langs het water om zo nog enigszins verkoeling mee te krijgen. Leuk bedacht, werkte alleen niet. Een snelle run zat er met die warmte niet in, maar ik kwam vooruit. Gedachten op nul, muziek uit en kilometers maken. Alleen die hitte, waar was ik aan begonnen? En waarom kan ik nergens in Rotterdam een watertappunt vinden? Ik had het zwaar, het zonnetje begon steeds feller te schijnen en ik realiseerde mij dat ik mezelf ook niet had ingesmeerd. Hardlopen met dit weer is gewoon niet zo verstandig, misschien zelfs onverstandig. Toch moest die 10K volbracht worden. En dat lukte! Toen ik thuis aankwam wist ik niet hoe snel ik naar de kraan moest lopen. Na een paar slokken gedronken te hebben, verloor ik kracht in mijn benen en armen en kroop ik naar de bank. Ik kon niet meer! Ik was gewoon té moe om te drinken, te praten en te staan. Helaas heb ik geen foto, maar volgens mij heb ik nog nooit zo’n rood hoofd gehad. Mijn vriend zette mij vervolgens met kleding en al onder de koude douche. Na een paar minuten trok ik weer bij en beloofde ik hem plechtig, dat ik niet meer met dit warme weer 10 kilometer zou gaan hardlopen.

keep-calm-and-drink-more-water-510x594

Dus hier wat tips:

  • Loop vroeg in de ochtend of laat in de avond, dan is de temperatuur vaak een stuk lager;
  • Loop in de schaduw zoals het bos, het is door de bomen koeler. Ga niet op asfalt lopen, asfalt kan veel warmte afscheiden;
  • Draag een pet of zonneklep en smeer jezelf goed in met zonnebrand crème;
  • Zorg dat je voldoende gedronken hebt voordat je gaat hardlopen;
  • Draag lichte en luchtige kleding, short en luchtig shirt;
  • Luister altijd naar je lichaam, lopen in warm weer kan voor iedere loper anders uitpakken. Stop als je niet meer kan en vraag niet het uiterste van jezelf;
  • Neem water mee tijdens het hardlopen;
  • Las als het nodig is een paar keer een pauze in en/of kort je training wat in. Als het echt te warm is loop dan niet. Van een paar dagen niet lopen gaat je conditie niet direct van achteruit;
  • Neem een telefoon mee en laat weten waar en welke route je loopt. Zo ben je altijd bereikbaar en kan je zelf om hulp bellen als dit nodig is.
  • Neem na het hardlopen een koele douche om de temperatuur van je lichaam weer op pijl te krijgen.
  • Kies niet voor te lange intervallen.

Had ik al gezegd dat je voldoende water moet drinken, je run het beste kan verkorten en je goed met insmeren?

Je zou het trouwens het niet zeggen, maar oververhitting komt in de wintermaanden meer voor dan in de zomermaanden. Dat komt omdat veel hardlopers geen rekening houden met het feit dat ze tijdens het hardlopen warm worden. Door de dikkere kleding kan de geproduceerde warmte nergens heen, behalve naar je hoofd en handen.

Succes,

Liefs,♥
Daphna

 

Geef een reactie

