Ideale sportdrank?

649c179ca23d278c4aca626e0aa50ffaNiets is lekkerder om na en tijdens een intensieve workout een verfrissend drankje te drinken. Nu is dat nog lekkerder als de zon schijnt en het kwik boven de 30 graden stijgt, maar helaas dat wil nog niet echt komen. Toch blijft een koud drankje heerlijk verfrissend. Ik heb mij wel eens laten vertellen dat je tijdens één uur lichaamsbeweging ongeveer één liter vocht verliest. In warme, vochtige omstandigheden kan dat het dubbele bedragen. Vochttekort zorgt er voor dat de spieren minder functioneren waardoor o.a. krampen kunnen optreden. Als het vocht niet snel aangevuld wordt, kan het tot dehydratie (uitdroging) leiden. Dit vermindert niet alleen je prestatievermogen, maar is natuurlijk ook niet goed voor je gezondheid. En we willen wel goed voor ons lichaam zorgen. Daarom is het belangrijk om zowel voor, tijdens als na je inspanning voldoende te drinken om het vochtverlies te compenseren.

Water is eigenlijk de perfecte drank om de verliezen te compenseren tijdens trainingen of wedstrijden die minder dan een uur duren. Het wordt makkelijk in je lichaam opgenomen, je maag verdraagt het vaak goed en je krijgen niet te maken met rare, zoete smaakjes. Water werkt heerlijk als een afkoelmechanisme, maar tijdens wedstrijden en trainingen die langer duren dan anderhalf uur kan een sportdrank iets extra’s betekenen. Het geeft je net dat beetje extra energie wat je nodig hebt! Zie het als een middel om een betere prestatie te bereiken.

images
Water met citroen en munt, een koud glas chocolademelk, chocolademelk bevat een grote hoeveelheid koolhydraten en proteïne, stoffen die je lichaam nodig heeft om te herstellen na het sporten, maar ook kokoswater behoort tot mijn favorieten.

Kokoswater is – op water na – het meest hydraterende drankje. Het water hydrateert vijf keer meer dan normaal water er zitten van nature mineralen die het hydratatieproces versnellen.

raster_image
De kokosnoot is onder andere rijk aan kalium, en dat is belangrijk voor de energielevering aan onze spieren.

In de vele sportdrankjes die je voorbij ziet komen zitten vaak veel suiker, AA drink en Aquarius bijvoorbeeld. Kokoswater heeft geen toegevoegde suikers nodig (al zitten er in sommige varianten wel toegevoegde suikers)

De voordelen van kokoswater

♥Reinigt en ontgift je lichaam

♥Weinig koolhydraten

♥Bevat veel anti-oxidanten (goed voor je huid!)

♥Hydrateert

♥Beauty voordelen dankzij de vitamine B2 (je wordt er dus heel knap van;))

♥Versnelt de stofwisseling (altijd handig)

♥Geeft energie (whooowhooee)

♥Ook fijn: kokosnootwater bevat weinig calorieën, geen vet en wordt snel in het lichaam opgenomen.

coconutwater

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat is jouw favoriete sportdrankje?
Liefs, ♥
Daphna

Advertenties

Foodie: Cannelloni met spinazie en crème fraîche

Ik houd ontzettend van lekker eten, wie niet eigenlijk? Ik vind het ook absoluut geen probleem om zelf in de keuken in te staan, maar als het recept te ingewikkeld en te lang duurt word ik ongeduldig. Tijdens het bereiden van zo’n uitgebreide maaltijd snoep ik tussendoor al van het lekkere ingrediënten. Met als gevolg, ik zit al vol voordat de maaltijd op tafel staat. Het recept wat ik gisteravond maakte (eigenlijk mijn vriend, ik zei al: ik heb geen probleem om zelf in de keuken te staan, naast hem dus) is best easy en staat redelijk snel op tafel. Oke, het moet nog wel 30 minuten in de oven.

Deze cannelloni is heerlijk romig, bomvol healthy spinazie en lekker vullend.
DSC01059

Wat heb je nodig? Ingrediënten voor 2 personen:
-5/6 verse lasagnebladen, deze zijn makkelijk op te rollen en garen sneller in de oven.
Je kan ook gewoon gedroogde bladen gebruiken deze kook je dan even kort, ongeveer 3 minuten, in gezouten water.
-300 gram verse spinazie
– 300 gram crème fraîche
– een bolletje mozzarella
– 300 ml kruidige tomatensaus
– Teentje knoflook

Ready?
– Verwarm de oven voor op 170 graden
– Vet je ovenschaal in met wat olie
– In een grote schaal voeg je 300 gram creme fresh toe
– Bak je spinazie met wat olie en knoflook totdat hij geslonken is
– Haal de spinazie daarna uit de pan en laat het goed uitlekken in een vergiet.
– Voeg de spinazie toe aan de crème fraîche en meng dit
– Voeg een flinke snuf zout toe en flink wat peper
DSC01046

Rollen!
-Leg een flinke schep van het mengels van crème fraîche en spinazie op een lasagneblad en rol dit op. Leg het rolletje daarna in de ovenschaal.
– Vul zo de hele schaal
– Schenk hierna tomatensaus erbij. De lasagnerolletjes hoeven niet helemaal onder te staan, maar zorg wel dat ze allemaal even bestreken zijn met wat tomatensaus anders drogen ze uit.
– Snijd de mozzarella in stukjes en verdeel het over de schaal.
– Bak het ongeveer 30 tot 40 minuten in de oven
DSC01052
DSC01051

De crème fraîche kan je ook vervangen door ricotta
Je kunt ook opzoek gaan naar echte canneloni, van die buisje die je niet zelf hoeft te rollen. Vaak verkopen ze dit bij Italiaanse delicatessenzaken.

Bon appetit!
DSC01060

Liefs, ♥
Daphna

 

Running: What’s next?

skyline-new-york-fotobehang
♥Oooh oooh, New York
Oooh oooh, New York
Baby I’m from New Yoooork
Concrete jungle where dreams are made of
There’s nothing you can’t do
Now you’re in New York♥

Hoe gaaf zou het zijn, een marathon lopen in New York?! Met duizenden mensen finishen in Central Park. Helaas is het wel een duur grapje en een startbewijs bemachtigen voor de komende drie jaar is eigenlijk hopeloos. Afgelopen jaar ging de marathon niet door vanwege Sandy. De komende drie jaar zit het bij voorbaat al vol, omdat alle deelnemers van 2012 hun startbewijzen de komende drie jaar mogen gebruiken. Toch droom ik er stiekem wel over, 42,2K lopen door de straten van New York.
Dan plak ik natuurlijk wel gelijk een weekje of twee vakantie aan vast om bij te komen van die enorme inspanning.

Maar goed, NYC marathon gaat hem dit jaar niet worden. Dus wat heb ik hieraan gedaan? Juist, ik heb mezelf, in een opwelling, ingeschreven voor de Amsterdamse marathon op 20 oktober dit jaar. Eigenlijk hetzelfde, maar dan net iets anders toch. En ik word ik er stiekem wel een beetje nerveus van. Het trainen voor een marathon kost veel tijd, heel veel tijd. Een rondje van 5K is zo in te plannen, maar straks komen de langere afstanden weer voorbij in het trainingsschema en dat doe je niet even tussendoor. Hallo lange duurlopen, hallo intervaltrainingen. Waar ben ik aan begonnen? Vanaf juli loop ik fulltime stage in Amsterdam en kan ik niet even in de ochtend nog snel een run lopen. Een volledige marathonvoorbereiding duurt volgens mij al snel zo’n drie tot vier maanden. Inclusief de wedstrijd, taperweken en 2 tot 4 weken herstel kost het hele traject ongeveer een half jaar. Halleluja, waar ben ik aan begonnen. Misschien overdrijf ik een beetje, maar het kost in ieder geval tijd.  Meer dan twee marathons per jaar is gewoon een behoorlijke uitdaging en daar houd ik van. Dus dit kan ik.

Ik heb zo onwijs genoten van de Rotterdamse Marathon, het was zwaar maar onwijs gaaf. Toch was ik het hardlopen daarna echt wel even zat. Ik had er gewoon echt even geen zin meer in. Hardlopen werd vervangen door Insanity workouts en healthy food door chocolade. Ik heb de smaak nu weer te pakken, nu moet het zonnetje nog wat vaker gaan schijnen en dan ben ik helemaal happy!

Klaar voor de volgende uitdaging!

 

Wat voor uitdaging heb jij op de planning staan?

Liefs,♥
Daphna

Running: Ladiesrun in je onderbroek

Afgelopen zondag kleurde Ahoy roze en aan hysterische ladies was geen gebrek. Het was tijd voor de Ladiesrun, een run met alleen ladies voor het goede doel: Pink Ribbon.
Het mag dan wel hardlopen voor voor het goede doel zijn, maar van zoveel kleur roze krijg ik wel de kriebels. Ik sta niet met die kleur, ik houd van de kleuren groen en blauw, en iedereen kan aan mij zien dat ik een meisje ben. Dus ik deed afgelopen zondag mee met de Ladiesrun in het blauw en liep ik een PR!
snelheid

 

 

 

 

Eerlijk is eerlijk, ik er had totaal geen zin in. Ik had nauwelijks getraind en slecht geslapen. Bij aankomst had ik spijt dat ik geen locker had genomen, waar moest ik nu alles neerleggen? Door de drukte had ik geen telefoonbereik en kreeg ik het niet voor elkaar om iemand te vinden die op mijn tas kon letten. Ik gooide het uiteindelijk maar ergens in een hoek in de hoop dat mijn spullen niet gejat zouden worden. Op zoek naar startvak A. Ja, dat was een leuke gedachte…De rij begon bij startvak C en in die rij zat totaal geen beweging. Ik had nog vijf minuten de tijd om in het juiste startvak te komen, ik moest gewoon vooraan beginnen. De oplossing had ik snel gevonden! Slootje springen, door het gras rennen, achter de hekken en dixies langs en tadaaa daar stond ik dan in startvak A.Tijd om op adem te komen had ik niet, want het startschot klonk al snel. Iets te snel, na 2 minuten begon het te draaien voor mijn ogen en had ik spijt dat ik niet nog even snel wat had gegeten. Maar een goede ademhaling loste het probleem op en ik kon verder.

Je zou denken dat ik toch al jaren mijn strikdiploma heb en redelijk mijn veters kan strikken. Nou niet dus. Tot vijf keer toe struikelde ik bijna over mijn eigen veters. Die stoere, snelle Nikes zijn gaaf, maar de veters gooide zondag roet in het eten. Bij lange afstanden vind ik het echt niet erg om af en toe een stukje te lopen en even een rustmoment te nemen. Maar tijdens een snelle 5K wil ik doorrennen en niet stoppen om mijn veters te strikken en zeker niet vijf keer! Maar goed, ik heb het overleefd en ben niet gestruikeld.

bridget-jones-underwear

 

 

 

 

 

 

 

 

Iets wat mij nog wel een beetje zorgen baart, is dat er misschien ergens een foto op het internet zwerft van mijn onderbroek. Ja, ik heb namelijk in mijn onderbroek gelopen! Toen ik de 2K gepasseerd was hoorde ik een man heel hard roepen: “He, ik zie je onderbroek!” Ik keek achterom, maar daar liep niemand. Dus…dat betekende dat deze oplettende man het tegen mij had. En ja hoor. Mijn hardloopbroek was tot een dieptepunt gezonken, over mijn billen. Vanaf dat moment kon ik mijn broek om de 100 meter omhoog hijsen. Er was geen land mee te bezeilen, mijn broek zakte gewoon af. Ik gaf alles de schuld, een ander telefoonhoesje die misschien zwaarder woog in mijn broek, de slechte kwaliteit van de broek zelf of misschien mijn billen die tijdens het vele hardlopen een beetje zijn gekrompen. Die laatste optie is dus hoogst onwaarschijnlijk. Dus tijd voor een nieuwe hardloopbroek en ander telefoonhoesje. Of gewoon de volgende keer zonder telefoon in een nieuwe hardloopbroek lopen met zo’n vet sportief Nike horloge! Ik ga sparen.

Maar goed, het hardlopen verder ging lekker. Wat was het onwijs gaaf al die mensen langs de kant! Iedereen roept je naam en moedigt je aan. Door het vele lawaai had ik werkelijk geen idee hoe hard ik liep. Wel zag ik maar een aantal meiden voor mij lopen, dus ik ging ervan uit dat ik nog steeds redelijk vooraan liep. Toen de ingang van Ahoy weer in zicht was probeerde ik alles te geven, de wisseling van buiten naar binnen was niet aangenaam, maar een hal vol mensen geeft je energie voor 10! Met een tijd van 22:11 ben ik helemaal happy! Toen bleek dat ik ook nog 17 / 4622 was geworden was ik helemaal trots op mezelf. Ondanks de grote onderbroekenshow en mijn losse veters had ik een persoonlijk record gelopen!

mmp20x30a.tmpl-3
Heb jij nog genoten van een race?
Liefs,♥
Daphna

Running: Hello sunshine

beautiful,hello,sunshine-66c697439e9d9f8302895b8c1d8a9096_h

 

 

 

 

 

 

 

 

Ein-de-lijk schijnt de zon! Niets is zo heerlijk als ‘s ochtends vroeg de balkondeuren open zetten en daar je ontbijt te eten. Je voelt de frisse koele lucht, de hemel is blauw en de zon verwarmt je gezicht. Hmm… Zonnebril op en rokje aan. Of wacht, waarom niet je runningshoes, top en short en gaan met die banaan. Het hardlooprondje Kralingse bos is weer de workout voor in de ochtend. Daarnaast is het bos ook de perfect plek voor de nodige squats en sit-ups! Voel je je bekeken als jij jouw favoriete work-out in het park doet? Neem gewoon je buurvrouw en vriendinnen mee, trommel iedereen op en ga er met z’n allen voor. Werkt motiverend en is nog gezellig ook. Dus buurvrouw, wanneer gaan we weer? En vergeet je trouwens niet in te smeren!

Over de Insinity workouts gesproken. Ja! Ik ben goed bezig en de eerste week zit erop.. Of ik na een week al over verslaving mag spreken weet ik niet, maar ik doe het in ieder geval niet met tegenzin! Morgen heb ik een ‘rustdag’ volgens het schema, maar ga ik de benen uit mijn lijf rennen tijdens de Ladiesrun. De start is morgen om 12.30 en ik heb om 13.00 een lunchafspraak. Dus dat betekent dat ik hard moet lopen! Een pr zit er waarschijnlijk niet in, maar ik heb er wel onwijs veel zin in! Ik begin in ieder geval in startvak A, dus ik sta vooraan! Wie gaan er morgen record verbreken? Zijn er diehards die voor de 10K gaan met dit heerlijke warme weer? Meiden, heel veel succes morgen. Spaar wat energie voor morgen, ga vroeg naar bed, ontbijt goed en drink genoeg water. Dan moet het helemaal lukken

Liefs,♥
Daphna

 

 

 

Insanity | push yourself to the limit

Hallo Insanity, wat ben jij mijn uithoudingsvermogen aan het testen! En ik heb er nu nog maar twee work-outs opzitten. De trainingen zijn zwaar. De intensiteit van de warming-up is enorm en mag zichzelf eigenlijk geen warming-up noemen. Ik heb moeite om mezelf te motivieren om elke dag een work-out van 45 minuten te doen, liever lig ik langer op mijn bed. Maar! Als je eenmaal bezig bent voel je ook een constante drive. Trainer Shaun T. is een goede motivator tijdens je training. Hij laat je tot het uiterste gaan. Je lichaam wordt continu geprikkeld door nieuwe oefeningen. De ene oefening nog zwaarder dan de andere. En iets wat duidelijk niet mag ontbreken bij je training is WATER! Liters drink je weg.

IMG_0368De onderbuurvrouw heb ik trouwens netjes ingelicht dat ze de komende 60 dagen eventueel last heeft van geluidsoverlast. Die jumping jacks, lunges, push-ups en core-stability-trainingen kunnen nu eenmaal niet geluidloos. Dus ondanks mijn motivatie af en toe ver te zoeken is, ga ik gewoon door. Ik loop namelijk al bijna een week achter. Die spiermassa gaat geweekt worden. Het kan niet alleen maar bij gespierde hardloopbenen blijven. Oftewel push yourself to the limit Daph!

Over een paar weken ga ik de tweede fittest doen en dan kan je zien of je daadwerkelijk vooruit bent gegaan.

Zo, nu eerst maar een rondje hardlopen. Aankomende zondag is de ladiesrun en daar moet natuurlijk ook een record worden neergezet.

Liefs,♥

Daphna