Marathon? Bekijk het maar.

“Stik er maar in, die marathon ren ik ECHT niet.” Dit was het enige wat ik gisteren kon uitbrengen na 33K in de wind gelopen te hebben. Ik was er klaar mee, meer dan klaar mee.

IMG_0272Gisterochtend stond ik voor de tweede keer bij de atletiekvereniging in Oud-Beijerland. Door een lezer werd ik erop gewezen dat er een laatste trainingsloop van 32K zou zijn voor de voorbereiding op de marathon. Ik was heel de week erg druk, maar elke keer dwaalden mij gedachten toch af naar die laatste trainingsloop, als dat maar goed zou gaan. Ik was er zo mee bezig dat ik helemaal over de berichten heen had gelezen wanneer het precies zou zijn. Daar stond ik dan met mijn goede gedrag op zaterdagochtend in de kou voor een dichte deur. Een dag te vroeg. Ik kon mezelf wel voor me kop slaan! Maar goed…de volgende dag was de deur wel open en kon de training beginnen.

De vrouwen waren duidelijk in de minderheid en de mannen stonden al overdreven een uur van te voren zenuwachtig heen en weer te lopen met hun drinkflesje om hun middel. Iedereen was voornamelijk met…zichzelf bezig. Er was geen gezelligheid te beleven en om de vraag; “Hoever is het eigenlijk lopen zo’n marathon?” kond niemand lachen. Om 10.00 uur klonk het startsein en liep ik met de groep mee van 5:45 per kilometer. Meestal loop ik gemiddeld sneller, maar het advies bij de inschrijving was om mij niet op mijn tijd te focussen. Onder eigenlijk Siberische weersomstandigheden lopen was namelijk al zwaar genoeg. Het parcours was op het laatste moment gewijzigd, we zouden drie keer hetzelfde rondje rennen zodat je makkelijker kon afhaken. Het  1 voor allen, allen voor 1 gevoel was nergens te bekennen en de mannen wilden het liefst nog een PR neerzetten. Gelukkig was ik niet ‘alleen’ ik had mijn muziek nog. De mensen bij elke drinkpost was ik zeer dankbaar, ook zij stonden daar in de kou. Na het eerste rondje begon mijn maag al te knorren, ik had die ochtend niet veel naar binnen kunnen krijgen. Na 2 rondjes werd ik zelfs een beetje duizelig van de honger en had ik het ECHT helemaal gehad met die wind. Ik liep de hele tijd aan de zijkant en ving hierdoor de volle wind, want nee ze lieten mij echt niet in het midden lopen. Na 23K wilde ik bijna de handdoek in de ring gooien. Wind, kou, geen gezelligheid. Ik wil naar huis, ik wil chocola, thee en lieve mensen om mij heen. Maar ik ging door! Na 28 haakte ik toch af, ik ging langzamer lopen en liet de groep zijn gang gaan. De kilometers die hierna kwamen waren het zwaarste, maar wel het gezelligste. Ik moest die finish halen, alleen. Ik sleepte mezelf voort, ik kon eigenlijk niet meer, van de honger kreeg ik vlekken voor mijn ogen. Ik had suiker nodig! Waarom vond ik hardlopen ook alweer leuk? Dit was namelijk echt niet grappig.

IMG_0270

Ik lach hier misschien wel, maar dat is schijn bedrieg. Ik dacht namelijk dat hier de finish was, helaas ik moest nog een paar honderd meter. Alles in mijn lichaam deed pijn. Toen ik eindelijk de finish bereikte voelde ik niets, ik was helemaal leeg. Ik smachtte naar suiker, naar eten, naar koolhydraten en naar een warme douche.


En die marathon? Die is nog bijna 10K langer….HOE GA IK DIT IN GODSNAAM DOEN?

Liefs,♥
Daphna

8 thoughts on “Marathon? Bekijk het maar.

  1. Goed voor jezelf zorgen dus. Eet ook de dagen vantevoren goed en zorg voor de juiste kleding op de dag zelf! En de rest….. dat gaat op karakter. Veel succes!!

  2. Lieve schat, dit ga je echt wel halen hoor! Alles wat je zondag niet had (zon, gezelligheid en supporters(?)), heb je op 14 april wel!! Je gaat het gewoon DOEN!

  3. Oh my ZO herkenbaar! De dag ervoor liep ik 35km en het was vreselijk, toen ik klaar was, voelde ik me ook niet blij alleen maar leeg. Maar hey, slechte generale is een goeie… 😉

Geef een reactie

