No pain, no gain!

“Buuf, ik heb een workout van Blogilates gedaan en nu kan niet meer lopen. Al mijn spieren doen pijn. Echt alles.”
“Ja, wat dacht jij dan! No pain, no gain.Haha. Over drie dagen voel je er niets meer van.”

34365ba95c24a78cadb776ddac4a9dc2
Spierpijn
is niet slecht, ook al is pijn op zich niet zo aangenaam. Het is een natuurlijk proces om het lichaam sterker te maken, waarvan spierpijn een duidelijk teken is. Gelukkig gaat het herstel vrij snel en ben je er vaak na een dag of drie wel vanaf.  Wanneer er intensief getraind wordt, zoals hardlopen of een Blogilates workout, is het niet altijd mogelijk om het te voorkomen. Spierpijn is trouwens ook noodzakelijk om vooruitgang te boeken. Na het herstel zijn je spieren sterker geworden dan voor de inspanning. Het lichaam heeft namelijk meer spierweefsel aangemaakt. Geef je spieren wel één of twee dagen rust, zodat het lichaam zich kan herstellen van de inspanning. Om het best te herstellen, kan je best ‘actief’ rusten. Door te blijven bewegen blijf je de bloedsomloop stimuleren. Zo kunnen afvalstoffen sneller het lichaam verlaten.

Tips om je spierpijn wel wat te beperken:
-Voor je gaat trainen is een goede warming up erg belangrijk. Je hersenen kunnen zich alvast aanpassen van een rusttoestand naar een toestand van inspanning. Je hart zal ook sneller gaan kloppen om de zuurstofcirculatie te verhogen, je spieren versoepelen en je gaat meer zuurstof opnemen. Zo ben je beter voorbereid op een stevige workout. Ik heb echt een hekel aan een warming up, maar als je spierpijn wil voorkomen…
-Zorg dat je na een training een cooling down doet. Je lichaam moet namelijk opnieuw overschakelen naar een toestand van rust. Hierbij moeten de afvalstoffen je lichaam kunnen verlaten. Als je spieren geleidelijk aan verslappen, dan krijg je minder last van pijnlijke spieren.

Tips om je spierpijn te verlichten:
– Neem een warme douche of bad
– Ga niet stilzitten, lichte beweging om de bloedsomloop op gang te houden helpt.
– Lichte, langzame stretch oefeningen voor de pijnlijke spieren kunnen verlichting geven.
– Een massage bevordert de bloedsomloop en de afvoer van afvalstoffen waardoor de spierpijn sneller verdwijnt. Uit een Australisch onderzoek is gebleken dat je met massage de spierpijn met dertig procent kunt verminderen.
– Pijnstillers kunnen de pijn tijdelijk iets verlichten, maar bevorderen het herstel niet.
– Warme compressen kunnen aangenaam zijn en verlichting geven.
-Door voldoende te drinken tijdens en na de training zorg je er voor dat afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden.
– Tijgerbalsem smeren op de pijnlijke plekken!

Laat je niet tegenhouden door dat ‘beetje’ spierpijn. Bouw je training langzaam op en binnen de kortste keren kan je workouts doen zonder dat je de volgende dag de trap niet meer op kunt lopen.

Liefs, ♥
Daphna

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s