3 days after the run

Drie dagen na de run en ik voel het nog steeds in mijn benen, SPIERPIJN! Ik maak echt nooit gebruik van een roltrap (het idee alleen al dat je misschien ergens aan blijft haken en als je dan boven bent je nog steeds vast zit en misschien wel opslokt wordt door de roltrap) maar.. de afgelopen dagen heb ik er toch gretig gebruik van gemaakt. De trap op en af lopen duurt een eeuwigheid en wat dacht je van zitten naar staan en andersom. Ik lijk wel 80. Ja, nu weet ik waarom een cooling-down zo belangrijk is. Die abrupte stop na de finish is het funeste geweest voor alle spieren in mijn lichaam. Het rekken en trekken wat ik in een paar seconden afraffelde, de douche die ik pas een paar uur later nam en de warme kleding die een half uur later aantrok, had allemaal totaal geen zin meer, die mijn benen waren opslag verzuurd. Vanochtend wilde ik weer mijn hardloopschoenen aantrekken, maar ik kwam met mijn handen niet verder dan mijn knie. Morgen nog maar een keer proberen.

Verder heb ik het idee dat mijn lichaam nog steeds om bananen constant vraagt, want ik heb de hele dag door honger. Ik denk de hele tijd alleen maar aan eten eten eten. Daar kan mijn boterham met hagelslag gewoon niet tegenop. Straks maar een bananabread bakken om mijn lichaam tevreden te stellen.

Oh ja, hebben jullie mijn mooie, grijze nagellak al gezien op mijn tenen? Weer zo’n mooie vijftig tinten kleur. Ineens zat het er, tijdens het lopen zondag heb ik hier totaal geen last van gehad, maar toen ik mijn schoenen uittrok ontdekte ik deze mooie pijnlijke kleur. Ik heb het idee dat beide grijze teennagels aan het afsterven zijn. Zouden mijn schoenen misschien een maat te klein zijn?

Cooling-down
Om spierpijn te voorkomen is het verstandig om na afloop van een run een cooling-down te doet om de lichaamstemperatuur geleidelijk te laten zakken en ook om de afvalstoffen beter af te voeren. Waarschijnlijk wil je het liefst op de bank neerploffen en het eerst komende uur niet meer opstaan, maar geloof mij de volgende dag kan je jezelf wel voor je kop slaan als je weer eens last hebt van stijfheid en spierpijn.

What to do after running?
En heerlijke lauwe douche en een massage kunnen een onderdeel zijn van je cooling-down, maar zorg er vooral goed voor dat je na je run goed uitloopt! Doe dit minimaal 5 minuten. Hoe fanatieker je hebt hardgelopen, hoe meer je lichaam behoefte heeft om af te koelen.

Duizeling?
Ik ben heel snel duizelig en om dit te voorkomen loop ik rustig uit.
Hierdoor breng je je hartslag geleidelijk terug tot een normaal ritme. Als je ineens stopt met rennen, stoppen je spieren wel, maar je hart past zich niet zo snel aan. Het blijft dan in hoog tempo bloed door je lichaam pompen, waardoor het bloed zich ophoopt in je benen en je in andere delen van je lichaam bloed tekort komt, bijvoorbeeld in je hoofd. Hierdoor kan je plotseling duizelig worden.
En die rek en strekoefeningen dan? Dit doe je vooral bij je warming-up.
Rekoefeningen maken al decennia deel uit van ‘de atletiek warming-up’ waarbij men ervan uitging dat dit blessures zou voorkomen. Dit kan echter niet aangetoond worden bij wetenschappelijk onderzoek. (bron:www.atletiekunie.nl) Maar baat het niet dan schaadt het ook niet toch? En wil jij nog even goed rekken en strekken tegen die ene boom of bankje? Vooral doen!
De belangrijkste regels bij het uitvoeren van de rekoefeningen zijn:

• Nooit zover rekken dat je pijn voelt. Natuurlijk moet je wel ‘rek’ voelen, maar ga zeker niet te ver.
• Zorg ervoor dat je tijdens de rekoefeningen niet te veel afkoelt. Ga zoveel mogelijk uit de wind staan

Liefs,♥
Daphna

2 thoughts on “3 days after the run

Geef een reactie

