Een oerhollandse stroopwafelcake

De zaterdagmiddag stond in het teken van lekkere dingen bakken. Het mocht ook gewoon want ik was die ochtend al vroeg in de morgen 5 km gaan hardlopen en aan het eind van de ochtend richting de sportschool gegaan voor een uur kickbag. Het was tijd voor wat zoetigheid.

Nu staan er diverse kook-bakboeken in de boekenkast, en dan zou je toch denken: ‘keuze zat, en gewoon inspiratie om iets uit te kiezen’, nou dat werkte dus a ve rechts. Ik kwam tot de conclusie dat er niets gebakken ging worden wat er in de boeken stond. En besloot uiteindelijk mijn favoriet, de carrotcake, de oven weer in te schuiven. Tot ik op een gegeven ogenblik een geniale ingeving kreeg, al zeg ik het zelf. Ik had trek in een stroopwafelcake!

Ik had geen betere middag kunnen uitkiezen want op zaterdag staat er namelijk een stroopwafelkraam op de markt die je van een afstand al ruikt. Verder besloot ik ook nog een appel-walnoten-kaneeltaart te bakken en op mijn fiets vertrok ik richting de markt voor de nodige ingrediënten. Uiteindelijk kom ik altijd met de halve markt terug. “Maar Daphna, dat is gezond!” I know, maar zie maar eens 10 mango’s, 10 nectarines, tomaten, appels, druiven, paprika’s en wortels op te krijgen. Oké, de druiven en appels zijn als op, maar toch het wordt dooreten deze week.

Leuk zo’n ingeving, maar ga maar eens opzoek naar een recept voor een stroopwafelcake…Uiteindelijk is het een beetje van Maggie en een beetje van Daffie geworden. Het beslag was werkelijk voortreffelijk. De vraag is altijd maar of het beslag net zo lekker is als de cake zelf of misschien de cake nog wel lekkerder…

De cake was lekker, hij rook naar cake met stroopwafel, maar…hij kan en moet beter. Hij was naar mijn mening een beetje te droog, ik miste de stroop van de stroopwafel. Hier ga ik een oplossing voor bedenken.

Voor degene waarbij het water uit de mond loopt bij de gedachten aan een oerhollandse cake, hier is het recept.

Je hebt aan ingrediënten nodig:

– 200 gram roomboter, in kleine blokjes gesneden op kamertemperatuur, zorg dat je boter smeerbaar is.
– 250 gram bloem
– 200 gram basterdsuiker
– 15 gram vanillesuiker
– 4 eieren
– theelepel zout
– twee theelepels kaneel
– 200 gram stroopwafels in stukjes. Breek ze zelf klein haal ze een zakje koekkruimels op de markt.

Let’s start!
– Verwarm de oven voor op 160 graden.
– Vet je cakevorm in met boter en bestuif dit met bloem of leg bakpapier in je vorm.
– Mix de boter, basterdsuiker en vanillesuiker.
– Voeg voorzichtig de gezeefde bloem toe met het zout en de kaneel.
– Voeg nu een voor een de eieren toe en mix rustig door, zodat er een glad maar stevig beslag ontstaat.
– Voeg je stukjes stroopwafels toe.
– En als laatste, schenk alles in je cakevorm en zet dit voor ongeveer 60 min in de oven.

Laat je cake even afkoelen en enjoy!

Oh ja, en vergeet niet je beslag te proeven!

Liefs,♥ Daphna

P.s. Aan de appel-walnoten-kaneeltaart moet nog gesleuteld worden. Dit was een hoop werk en eigenlijk niet voor herhaling vatbaar.

Geef een reactie

