Een retourtje China

Nadat ik had gelezen dat een vakantie plannen je een happiness-boost geeft wil ik dit natuurlijk uitproberen.
Ik ga op vakantie en ik neem mee: zonnebril, wereldstekker, paracetamol.
Nu is alleen de vraag, waar ga ik naartoe?

Ik kan kiezen voor het land wat mijn hart twee jaar geleden heeft gestolen, Australië. Het land waar ik genoot van de cultuur, Thailand, of het land waar je naar toe moet gaan voor de dieren en de natuur, Zuid-Afrika. Nee, ik ga een reis plannen voor een land waar ik nog niet ben geweest. Laten we gek doen, ik kies voor het fascinerende China!

Het land dat staat voor symboliek, natuur, cultuur, geschiedenis en zich in een razend tempo ontwikkeld. Ja, hier wil ik heen. Alleen al om te kunnen zeggen dat ik de Chinese Muur heb gezien. Natuurlijk heeft China nog veel meer te bieden, maar je kan er niet zijn geweest zonder die muur te hebben gezien.

Dus laten we de reis starten in de Chinese hoofdstad Beijing, ook wel Peking. De Chinese muur ligt weliswaar niet in Peking zelf, maar wel vlakbij.
Vanaf Peking doorreizen naar XI’an, dit was ooit de grootste stad op aarde en de hoofdstad van China. Nu we dan toch op reis zijn pakken we daarna Luoyang, een van de ontstaansplaatsen van de Chinese beschaving en was een van de historische hoofdsteden van China en zijn er vele tienduizenden boeddhistische beelden te vinden volgens Wikipedia. Ja, ja, klinkt veelbelovends hè. Ik neem de bus naar Nanjing. Zoals Beijing”noordelijke hoofdstad” betekent, zo betekent Nanjing “zuidelijke hoofdstad”. Op de plek waar nu Nanjing ligt, wonen al heel lang mensen. Er zijn overblijfselen gevonden van zo’n 6000 jaar oud. Niet dat ik nog opzoek ga naar nog meer overblijfselen, maar het lijkt mij toch erg indrukkend om deze stad te bezoeken.

Zou ik dan China al zat zijn, misschien word ik wel zo verliefd op dit land dat ik er wil blijven, wie zal het zeggen. Toch moet ik eerlijk toegeven dat de happiness-boost nog steeds een beetje ontbreekt bij het plannen van deze reis door China. Dit komt misschien omdat ik weet dat ik er voorlopig toch nog niet heen ga, of misschien is het toch niet het land waar ik naar toe wil. Ach laat ik toch nog even doorgaan met plannen. Google geeft aan dat ik Suzhou ook absoluut niet moet missen tijdens mijn reis, een stad waar alles in perfect harmonie is gebouwd. Het oude centrum heeft mooie kanalen, fraaie klassieke tuinen en fotogenieke hofjes.

Ik ben van plan nog twee steden te bezoeken, vlakbij Suzhou ligt Hangzhou, Hangzhou wordt al eeuwen gezien als één van de mooiste en welvarendste steden van China. Laten we maar eens gaan kijken hoe welvarend deze stad is. En aangezien China ontzettend groot is moeten er keuzes worden gemaakt welke stad ik als laatste kies. …..Ik kies voor Shanghai, de grootste stad van China, hier zou je vast wel goed kunnen shoppen. Ik weet dat dit de enige stad was ter wereld die tijdens de tweede wereldoorlog zonder voorwaarden was opengesteld voor Joden.

Na een fascinerende reis door China, neem ik het vliegtuig weer naar Nederland.

Ik geloof dat ik vanaf vandaag hard moet gaan sparen als ik deze reis waar wil maken. Ach, die happiness-boost is achterwege gebleven, wel weet ik weer meer over China.

En waar gaat jouw reis naartoe?

Liefs, ♥
Daphna

Geef een reactie

